TechGruppens medlemsforum…

Sjovt lille projekt...

Notifications
Clear all

Sjovt lille projekt....gøre en Genvex smart

1 Indlæg
1 Brugere
0 Reactions
64 Set ialt
Topic starter
(@kennls)
Active Member
Min Genvex GE Energy 1 fra 2008 har en dårlig motor og generelt ret usmart, når man har et Home Assistant hjem og brændeovn. Installatør anbefalede at sætte den til neutral/overtryk grundet brændeovn i 2008.  Men når brændeovnen ikke kører, vil jeg hellere have et lille undertryk i huset . En ny Genvex med app er hurtig 25-30 af de store sedler, men mine rør og metalboksen har det fint. Så jeg tænkte og snakkede lidt med AI, for at se om jeg kunne reparere det.

Hurtigt fandt jeg ud af at blæserne er 230v, som er styret med et 0-10v signal. Shelly laver en Pro dimmer, som fint kan give den det signal. Så laver Shelly også et modul, hvor der kan sidde 3 temperatur sensorer med ledning i. Så ideen kom i mit hoved, jeg kunne jo bygge min egen smarte Genvex, med 1500 kr relæer og 2 nye EBM-Pabst blæsere.

Styringen er opdelt i to sider (indblæsning og udsugning) med følgende i hver side:

Shelly Dimmer Pro 0-10V (styrer blæser hastigheden, måler strømforbrug og tænd/sluk
Shelly Plus 1 med addon modul og 2 temperatur sensor, som kan sættes i stedet for de originale sensorer, til at måle temperatur før og efter varmeveksler.
Bypass funktionen køres manuelt og sættes til under hedebølger (står i et skur på siden af huset og nemt at komme til). Men Aktuator virker fint, og en shelly enhed og en 24v traf, så virker den.

Jeg fik rodet med det her efter jul, for at se om motor var død i udsugning, hvilket den var. Den svarer ikke på et 10v signal og står stille både i Genvex og på dimmer pro. Indblæsningsmotor virker fint på Shelly Dimmer Pro og er nu flyttet ned i udsugning, da jeg hellere vil have udsugning end indblæsning. Alt virkede som planlagt, motor spinner op med 10v signalet fra Shelly relæet.
Har købt to nye motorer fra TME, afløseren fra den EBM-Pabst der sidder i den. Det blev lige over 4100 kr. De er lige kommet, så i morgen skal vi sætte en indsugningsmotor i den.

Når de ny motorer ankommer, vil jeg sætte en ny motor i indblæsning og programmere seks programmer i Home Assistant til at styre blæserne:

Normal (lille undertryk)
Lav/Nat (lille undertryk
Brændeovn (Neutral -> let overtryk)
Bad fugtigt (kraftigere udsugning og indblæsning med undertryk)
Frostsikring (slå indblæsning fra ved mere end -5 graders frost)
Sommerafkøling aften/nat (kun på varme sommerdage)

/Kenn

Del: